Jakie mamy typy szkoleń? Czy powinniśmy się szkolić? Jakiego rodzaju szkolenia się najbardziej powszechne?

Jedną z najistotniejszych metod rozwoju pracownika, czyli przykładowo zdobywania kompetencji, są szkolenia dla pracowników. W sumie mogą obejmować każde zagadnienie, mogą być również realizowane poprzez firmy wewnętrzne i najmowane firmy zewnętrzne. Mogą być zamknięte, jak i szkolenia otwarte Wrocław. Jakie można wyróżnić najważniejsze rodzaje szkoleń?

pracownicy
Author: NASA ICE
Source: http://www.flickr.com
Popularne są szkolenia zawodowe. Umożliwią one zatrudnionemu na nabycie nowych zdolności oraz wiedzę w zakresie wymagań określonego stanowiska pracy. Przeprowadzane są, kiedy pracownik nie dysponuje potrzebną wiedzę do tego, aby móc najbardziej kompetentnie wykonywać obowiązki służbowe. Ważne jest również, że służą podniesieniu kompetencji pracownika. Takie szkolenia mogą być przeprowadzane przez firmę wewnętrzną. Ma to miejsce wtedy, kiedy pracownik szkoli się od innych pracowników. Tego typu szkolenia najczęściej organizowane są dla większych grup pracowników.



Kolejne szkolenie jest bardzo powszechne, ponieważ obowiązkowe. To szkolenia Bezpieczeństwa i Higieny Pracy. Są zdefiniowane przez Kodeks Pracy i różnorakie ustawy. Przejść je jest zmuszony każdy z pracowników, który zaczyna pracę w danym miejscu. Tego typu szkolenia prowadzi uprawniona osoba. Przy zatrudnianiu realizowane jest podstawowe, wstępne szkolenie BHP. Tego rodzaju szkoleń oczywiście nie powinniśmy wpisać do Curriculum Vitae, nie zwiększają one kompetencji pracownika. Z pewnością zaś to robią szkolenia z kompetencji miękkich. Tego typu szkolenia powinny uczyć pracownika niełatwej sztuki sobie w sytuacjach, które wymagają posiadania właściwych umiejętności osobowościowych. Dość mocno poszerzają oraz uzupełniają wachlarz zachowań, technik i umiejętności w wielu obszarach.

kompetencje miękkie
Author: Juhan Sonin
Source: http://www.flickr.com
Najbardziej znanymi szkoleniami z tej dziedziny są szkolenia z umiejętności komunikacyjnych, szkolenia w negocjacjach czy szkolenia ze sprzedaży. Interpersonalne szkolenia są zaś dosyć specyficzną odmianą szkoleń miękkich, które odnoszą się do rozwoju umiejętności psychologicznych. Ostatni rodzaj - językowe szkolenia to następna forma wzbogacania kompetencji zatrudnionych. Znajomość jakiegoś języka jest obecnie niezwykle istotna, tak więc takie szkolenia są dość popularne.